• Kainuun ammattiopisto Matkailualan perustutkinnon toisen vuoden opiskelijat

Matkailualan opiskelijoiden opintomatka Kyprokselle Protarakseen

Torstai 13.4.2023 Matkustuspäivä

Klo 04:30 Ajoimme ensin bussilla Joensuuhun lentokentälle. Pääsimme pikaisesti jättämään laukut ja sen jälkeen turvatarkastukseen. Tarkastus sujui ripeästi ja pääsimme odottelemaan konettamme muiden matkalle lähtijöiden kanssa.

Lento kesti n. 5 tuntia. Lennolla oli hyvä palvelu. Saavuimme Larnacaan lentokentälle oikeaan aikaan hieman kolmen jälkeen. Laukkuja jouduimme

odottelemaan vähän aikaa, mutta lopulta saimme kaikki laukkumme ja pääsimme siirtymään oppaan johdolla linja-autoon, joka vei meidät hotellillemme Constantinos The Great Beach.

Sisäänkirjautuessa törmäsimme odottamattomaan ongelmaan.

Varatessamme matkaa olimme varaneet 3 hotellihuonetta, mutta vain yksi varauksista oli tullut läpi. Vaikka väsymys ja nälkä alkoi olla jo kova, hotellin työntekijät hoitivat tilanteen ammattimaisesti ja ripeästi, jotta pääsimme

loputkin majoittumaan. Illan päätteeksi kävimme yhteisellä illallisella viereisessä Hippocampus ravintolassa. Ruoka oli todella laadukasta ja palvelu erinomaista.

Ruokailun jälkeen pääsimme omiin touhuihimme ja nukkumaan. 14.4.2023

Pääsiäinen muutti suunnitelmiamme ja perjantaista tulikin Protarakseen tutustumispäivä. Lounaan jälkeen Eve ja Polina menivät huvipuistoon Ayia

Napassa. Muut tytöt jäivät shoppailemaan

Protarasiin. Kokeilimme monia erilaisia

laitteita, pelottaviakin. Sen jälkeen kävelimme kierroksella kaupungilla sekä

hieman ostoksilla.

Tapasimme monia ihmisiä eripuolilta maailmaa. Sitten nousimme bussiin,lauloimme

kuljettajan kanssa lauluja ja palasimme lopulta takaisin hotellille.

15.4.2023

Kolmantena päivänä ohjelmassa oli 12 kilometrin vaellusretki ja tutustuminen erilaisiin paikallisiin kohteisiin. Ensimmäinen kohde oli näköalapaikka Small Beach, jossa otimme yhteiskuvia. Sieltä jatkoimme Green Bay rannalle ja Pyhän Andreaksen kappeliin.

Viimeisenä kohteena Cyclops Cave. Matkan varrella pidimme pieniä evästaukoja. Palatessa kävimme vilvoittelemassa merivedessä Green Bay rannalla.

Vaellusretken jälkeen levättiin ja illalla lähdettiin Protaraksesta bussilla Paralimniin pääsiäisen viettoon. Paralimnissa oli erilaisia kojuja, ilotuksia ja pääsiäiskokkoja. Pääsiäisen juhlinta oli täydessä vauhdissa.

Sunnuntai 16.4 oli jälleen vapaapäivä. Saimme tehdä mitä mieleen tuli. Nukuimme pitkään, kävimme aamiaisella ja rentouduimme. Sen jälkeen jokainen teki mitä teki. Osa kävi kaupoilla, osa makasi vain rannalla, osa tutustui lähialueeseen jalan. Kävimme syömässä ominamme ja vietimme vapaapäivää. Palauduimme ja keräsimme voimia seuraavaa viikkoa varten.

Sunnuntaina tutustuttiin maisemiin. Paikallisilla oli ensimmäinen pääsiäispäivä ja ruoka suuressa roolissa.

17.4.2023

Maanantaina oli toinen pääsiäispäivä ja maalla rauhallista pääsiäisen viettoa. Siis aurinkoinen ja täydellinen päivä veneretkelle. Bongasimme ennen lähtöä ilmoituksen “Dolping Submarine” veneretkestä, johon sisältyi nähtävyydet nimeltä: “ghost” town Famagusta, The national park Cape Greco, Lover’s Bridge & The Sea caves.

Pysähdyimme myös uimaan kahdessa paikassa nimeltä Blue Lagoon ja Green, kohteissa pääsi myös uimaan meressä ja sinne meidänkin rohkelikot loikkasivat. Sää suosi, mutta yhtään delfiiniä emme nähneet, kilpikonnan kuitenkin.

Veneessä oli upea alakerta, joka oli vedenalla ja sieltä pystyi näkemään matkan aivan erilaisesta näkökulmasta. Aurinko paistoi ja oli upea päivä.

Musiikki soi ja merivesi oli hieman viileää, mutta kävimme silti uimassa. Maisemat olivat upeat ja juontaja kertoi jokaisesta kohteesta tietoa.

Pääsiäisen kunniaksi vielä iltaselle Ayia Napaan ja Parko Paliatso Luna parkkiin.

18.4.2023

Tiistaina 18.3 kävimme vierailulla Avgoroussan kasvitieteellisessä puutarhassa Cyherbiassa. Siellä pääsimme tutustumaan Kyproksen kasvillisuuteen, puihin ja pensaisiin.

Sinne emme päässeet bussilla vaan tilasimme tilataksin, jolla matkasimme kohteeseen. Taksi odotti meitä vierailun ajan ja kuljetti meidät takasin hotelliin vierailun jälkeen.

Kasvillisuutta oli paljon ja bongasimme myös paljon liskoeläimiä, suurempia ja pienempiä. Puistossa oli myös labyrintti, jonka varrelle oli rakennettu pääsiäisen kunniaksi munajahti. Pääsimme osallistumaan siihen ja löysimmekin paljon munia. Palkinnoksi saimme pienen

suklaapalan, jolla sai sopivasti suun makeaksi.

Lisäksi puistossa pääsi myös kasvomaalattavaksi. Sellaisetkin oli tietenkin pakko saada. Tutkiskelun jälkeen kävimme vielä teellä ja jäätelöillä, jonka jälkeen palasimme taksilla hotellille, kaupoille ja iltatoimiin.

19.04.2023 HOTELLIVIERAILU

Huhtikuun 19. päivänä oli opintomatkan viimeinen päivä ja matka suuntautui Ayia Napaan. Siellä kävimme tutustumassa Luxushotelliin. Grecian Bay Hotel on 5 tähden hotelli.

Hotellikierroksen ja huone- esittelyn jälkeen kiitimme isäntiä ja jatkoimme kohti keskustaa Ayia Napa Municipalityä eli kaupungintaloa. Siellä meidät vastaanotti Maria Tofini, matkailu- ja kulttuurijohtaja. Maria kertoi meille Kyproksen kulttuurista, matkailusta sekä tapahtumista. Myös elämästä Kyproksella sekä kissoista. Rupatellessa aika kului mukavasti.

Vierailun jälkeen siirryttiin kaupungin tarjoamalla limusiinikyydillä Thalassa museoon.

Sieltä arkisemmalla bussikyydillä takaisin Paralimniin. Samalla kun odottelimme bussia, saimme kokea myös Kyproksen vesisateen. Loppu iltapäivä sitten vapaata viimeisten tuliaisten hankintaan.

Illalla kokoonnuttiin yhteiseen ruokailuun ja kertaamaan kokemuksia Kyproksen matkasta.

20. 5.2023

Matka kohti kotisuomea ja Joensuuta alkoi, perille pääsimme myöhässä, mutta kellon lähestyessä yhtä saavuimme Kajaaniin.

Yhteisenä kokemuksena voimme sanoa, että opettavainen kokemus opintomatkamme oli kaiken kaikkiaan.Matkarahojen ansaitseminen yhteisesti, matkakohteen valinta ja matkaohjelman suunnittelu vaati aikaa, mutta oli se sen arvoista. Paljon helpotusta matkan suunnitteluun meille antoi Matkamessuilla tammikuussa tapaamamme Suomi-Kypros seuran puheenjohtaja Antsu Vuorinen. Häneltä saimme monia hyviä vinkkejä vierailukohteisiin ja hänelle iso kiitos avusta.

Kainuun ammattiopisto

Matkailualan perustutkinnon toisen vuoden opiskelijat